LEKTOR: Pongrácz Péter PhD, habil., egyetemi docens, Etológia Tanszék
Oldalszám: 112. |
Témakör, téma: |
Viselkedés az élővilágban |
Javítandó rész: |
„A tevékenységet nem szüleiktől vagy fajtársaiktól tanulják meg, a végrehajtás képessége velük születik.” |
Javítás: |
„A tevékenységet nem próbálgatás, vagy mások megfigyelése révén tanulják meg, a végrehajtás képessége velük születik.” |
Indoklás: |
Az öröklött mozgásmintázatok kapcsán az eredeti szövegben csak a szociális tanulási formákat említi a könyv, miszerint NEM azok révén szerzi az egyed ezeket a készségeket. Fontos kiemelni, hogy ezek a viselkedésformák nem is próba-szerencse tanulási mechanizmus eredményei. |
Ajánlott szakirodalom |
Csányi Vilmos: Etológia (A mozgásmintázatok szerveződése) Nemzeti Tankönyvkiadó |
Oldalszám: 113. |
Témakör, téma |
Viselkedés az élővilágban |
Javítandó rész |
"Az állat mindig a fényszegényebb hely felé fordulva mászik tovább." |
Javítás |
„Az állat mindig a fényszegényebb hely felé fordulva mászik tovább – azaz negatív fototaxist mutat”. |
Indoklás |
A taxis kapcsán érdemes megemlíteni, hogy attól függően, hogy az állat az inger felé, vagy attól elfelé halad, a taxis lehet pozitív, avagy negatív. |
Ajánlott szakirodalom |
Török Júlia Katalin: Bevezetés a protisztológiába – ELTE TÁMOP |
Oldalszám: 113. |
Témakör, téma |
Viselkedés az élővilágban |
Javítandó rész |
"Így például a pulykák ivadékgondozó ösztönét vizsgálva azt tapasztalták, hogy a fiatal, első alkalommal költő pulykatojó is teljes mértékben képes csibéinek felnevelésére. Ha azonban a tojót az első költés előtt hallásképtelenné tették, akkor a kikelő csibéit megölte, mivel első alkalommal kizárólag hangjáról ismeri fel ivadékait. Az idősebb, már többször költött pulykatojó, hallása elvesztése után is gondozta utódait. A megelőző tapasztalatai révén ugyanis már látás alapján felismerte csibéit. Az ivadékgondozó ösztönben tehát öröklött és tanult magatartásformák épülnek egymásra." |
Javítás |
Ebben a részben javasolnám, hogy a pulyka (madár) kapcsán ne „ivadék”-gondozó magatartást említsünk, hanem „utód”-gondozás legyen a szövegben. |
Indoklás |
Madarak esetében az „ivadék” szokatlan kifejezés, amit inkább halaknál használunk. |
Oldalszám: 114. |
Témakör, téma |
Viselkedés az élővilágban |
Javítandó rész |
"Az ilyen, a normálisnál hatékonyabb választ kiváltó ingereket szupernormális ingernek nevezzük. Ezzel magyarázható a kakukkfióka felnevelése is (28.4. ábra)." |
Javítás |
"Az ilyen, a normálisnál hatékonyabb választ kiváltó ingereket szupernormális ingernek nevezzük. A kakukkfióka esetében az eleségkérő fióka kitátott torkának sötétnarancs színezete jelenti a szupernormális ingert, amely a mostohaszülők számára vonzóbbá teszi a kakukkot a saját fiókáiknál etetéskor (28.4. ábra)." |
Indoklás |
Az eredeti szövegben nincs végülis elmagyarázva, hogy mi a kakukkfióka esetében a szupernormális inger. |
Ajánlott szakirodalom |
Soler, M., Martinez, J. G., Soler, J. J., & Møller, A. P. (1995). Preferential allocation of food by magpies Pica pica to great spotted cuckoo Clamator glandarius chicks. Behavioral Ecology and Sociobiology, 37(1), 7-13. |
Oldalszám: 115. |
Témakör, téma |
Az állatok tanult magatartásformái |
Javítandó rész |
"Az öröklött és a tanult magatartási elemek egymással összekapcsolódva hozzák létre a kifejlett egyedre jellemző viselkedést." |
Javítás |
"Az öröklött és a tanult magatartási elemek egymással kölcsönhatásban hozzák létre a kifejlett egyedre jellemző viselkedést.” |
Indoklás |
A „kölcsönhatás” kifejezés ebben a szövegkörnyezetben helyesebb, mint az „összekapcsolódás”. |
Oldalszám: 115. |
Témakör, téma |
Az állatok tanult magatartásformái |
Javítandó rész |
"A libák a tojásból való kikelés után azonnal követik szüleiket. Ha a tojásokat mesterségesen keltetik, a kislibák az első mozgó lényt követik, akivel találkoznak. A szüleikhez való kötődés csak a néhány órás fiatal állatnál alakul ki. A követendő képének megtanulása, bevésődése az emlékezetbe csak pár percet vesz igénybe, és egész életre szólóan megmarad. Ha a mesterségesen keltetett kislibákat a kikeléstől számított két-három napig sötétben tartjuk, az érzékeny periódus elmúlása után a tanulási folyamat már nem alakítható ki (29.1. ábra)." |
Javítás |
"A libák a tojásból való kikelés után szinte azonnal követik az anyjukat. Ha a tojásokat mesterségesen keltetik, a kislibák az első mozgó lényt követik, akivel találkoznak. Az anyához való kötődés csak a néhány órás fiatal állatnál alakul ki. A követendő képének megtanulása, bevésődése az emlékezetbe csak pár percet vesz igénybe, és az utódgondozás során végig megmarad. Ha a mesterségesen keltetett kislibákat a kikeléstől számított két-három napig minden külső ingertől elszigetelve tartjuk, az érzékeny periódus elmúlása után a bevésődési folyamat már nem alakítható ki (29.1. ábra)." |
Indoklás |
A libáknál a szülői bevésődés az utódgondozást folytató szülőre – az anyára – alakul ki. Az anyára kialakuló ún. követési reflex bér igen hamar megmutatkozik, az „azonnal” szót tompítanám a „szintével”, hiszen azért a frissen kikelt fiókáknak meg kell száradni stb. A szülői bevésődés funkcionálisan csak az utódgondozás ideje alatt működik, az „egész életre megmarad” nem helyes tehát, hiszen a felnőtt libák már nem követik az anyát. A „napokig sötétben tartott kislibákat” én inkább úgy írnám, hogy külső ingerektől elszigetelt – hiszen ha napokig sötétben tartjuk a firssen kikelt fiókákat, akkor hogyan táplálkoznak pl? |
Ajánlott szakirodalom |
Csányi Vilmos: Etológia (Tanulás érzékeny periódusban) Nemzeti Tankönyvkiadó |
Oldalszám: 116. |
Témakör, téma |
Az állatok tanult magatartásformái |
Javítandó rész |
„A tapasztalatszerzés egyik legegyszerűbb formája a megszokás (habitáció).” |
Javítás |
"A tapasztalatszerzés egyik legegyszerűbb formája a megszokás (habituáció).” |
Indoklás |
Itt egyszerű gépelési hibáról van szó – e tanulási mechanizmus neve helyesen habituáció. |
Oldalszám: 118. |
Témakör, téma |
Az állatok kommunikációja és önfenntartó viselkedése |
Javítandó rész |
„A folytonos szelekciós nyomás sajátos viselkedésformák megjelenéséhez vezetett elsősorban a tájékozódóképesség kifejlődésében, a táplálékszerző magatartásukban, valamint a rájuk leselkedő veszedelmek elhárításában.” |
Javítás |
„A folytonos szelekciós nyomás sajátos viselkedésformák megjelenéséhez vezetett elsősorban a tájékozódóképesség kifejlődésében, a szaporodáshoz és a táplálékszerzéshez köthető magatartásukban, valamint a rájuk leselkedő veszedelmek elhárításában.” |
Indoklás |
Ha már ki szeretnénk emelni néhányat a nagyobb funkcionális viselkedés típusok közül, a szaporodó magatartásformák biztosan ott kell hogy legyenek azok között, amelyeken az evolúciós/ szelekciós hatásokat tanulmányozhatjuk. |
Oldalszám: 118. |
Témakör, téma |
Az állatok kommunikációja és önfenntartó viselkedése |
Javítandó rész |
„A csoportba tartozó egyedek a kommunikációs jeleken keresztül ismerik fel egymást, közlik fajtársaikkal a rangjukat a hatalmi sorban, és segítségével fejezik ki közölnivalójukat.” |
Javítás |
„A csoportba tartozó egyedek a kommunikációs jeleken keresztül ismerik fel egymást, közlik fajtársaikkal a pozíciójukat a rangsorban, és segítségével fejezik ki a szándékukat.” |
Indoklás |
A „hatalmi sor” szokatlan és nem túl megfelelő kifejezés – a „rangsor” az, amit etológiában használunk. A „közölnivaló” fura kifejezés az állati kommunikáció kapcsán, és kissé fából vaskarika. Viszont a „szándék” már plusz ismeret az olvasónak, a kommunikációs interakciók jelentős része a szándék jelzésén alapul. |
Oldalszám: 120. |
Témakör, téma |
Az állatok kommunikációja és önfenntartó viselkedése |
Javítandó rész |
„A rovarok hangjelei részben az ivari pár hívására szolgálnak, és jelezhetik a vetélkedő hímek rivalizálását. A kétéltűek hangjelzései is a szaporodással kapcsolatosak. A békák hívójelzésére, amit ha távolról hallat a hím, arra kórusban mind a hímek, mind a nőstények közösen válaszolnak. Ha közelről hangzik a hívójel, akkor vonzólag hat a nőstényre.” |
Javítás |
„A rovarok hangjelei szaporodáskor a partner odavonzását szolgálják, és jelezhetik a vetélkedő hímek rivalizálását. A kétéltűek hangjelzései is a szaporodással kapcsolatosak. A békáknál csak a hímek énekelnek. A hímek maguk is kuruttyolni kezdenek, ha meghallják a többi hím énekét. A nőstényekből viszont közeledést vált ki a faj-azonos hímek éneke.” |
Indoklás |
Az eredeti szövegben az „ivari pár” nagyon nehézkes szószerkezet volt. A békák kapcsán pontosítani kellett a szöveget, hiszen a nőstények „válasza” ez esetben nem hangadás. |
Ajánlott szakirodalom |
Kelley, D. B. (2004). Vocal communication in frogs. Current opinion in neurobiology, 14(6), 751-757. |
Oldalszám: 121. |
Témakör, téma |
Az állatok kommunikációja és önfenntartó viselkedése |
Javítandó rész |
„minden évben egy alkalommal az ívóhelyükre vonulnak (30.8. ábra), hogy ikráikat lerakják, pontosan ugyanoda, ahol kikeltek.”
30.8. ábra felirata: „A lazacok évente visszatérnek az ívóhelyükre” |
Javítás |
„miután a tengerben elérték az ivarérett kort, visszatérnek (30.8. ábra), hogy ikráikat lerakják, pontosan ugyanoda, ahol kikeltek.”
30.8. ábra felirata: „Az ivarérett lazacok visszatérnek az ívóhelyükre” |
Indoklás |
Az eredeti szöveget úgy lehetett értelmezni, mintha a lazacok több éven keresztül, évente jönnének ívni. Ezzel szemben sok lazacfaj csak egyszer szaporodik életében. |
Ajánlott szakirodalom |
Fleming, I. A. (1996). Reproductive strategies ecology and evolution of Atlantic salmon. Rev. Fish Biol. Fish., 6(4), 379-416. |
Oldalszám: 123. |
Témakör, téma |
Az állatok szaporodása |
Javítandó rész |
„A belső tényező hormonális hatás, a külső tényezők – a kulcsingerek – viszont sokfélék lehetnek. Például a napszakok hosszabbodása vagy rövidülése, a táplálékbőség vagy az időjárás változása.” |
Javítás |
„A belső tényező hormonális hatás, a külső tényezők viszont sokfélék lehetnek. Például a napszakok hosszabbodása vagy rövidülése, a táplálékbőség vagy az időjárás változása is hozzájárulhat a szaporodásra kész állapot előidézésében.” |
Indoklás |
A kulcsinger nem jó kifejezés a szaporodást előidéző évszakos, vagy időjárási tényezőkre. A szaporodáshoz köthető kulcsingerek általában a partneren lévő jelzések, színezet, viselkedés, illat stb. |
Ajánlott szakirodalom |
Csányi Vilmos: Etológia (A magatartás idegélettani alapjai) Nemzeti Tankönyvkiadó |
Oldalszám: 125. |
Témakör, téma |
Az állatok szaporodása |
Javítandó rész |
„Az emlősök szoptatják a megszületett utódokat, megvédik a ragadozóktól, majd fokozatosan megtanítják a zsákmányszerzés módjaira (31.7. ábra).” |
Javítás |
„Az emlősök szoptatják a megszületett utódokat, megvédik őket a veszélyektől, és a húsevők esetében az is előfordul, hogy megtanítják a fiatalokat a zsákmányszerzés módjaira (31.7. ábra).” |
Indoklás |
Az eredeti mondatot úgy lehetett érteni, hogy MINDEN emlős fajnál megtanítják a szülők vadászni a kicsiket. |
Oldalszám: 125. |
Témakör, téma |
Az állatok szaporodása |
Javítandó rész |
„31.4. ábra. Bölcsőszájú hal az ikráival.” |
Javítás |
„31.4. ábra. Diszkoszhal az ikráival” |
Indoklás |
Bár a diszkoszhal is a bölcsőszájúakhoz tartozik rendszertanilag, a képfeliratnál célszerűnek tartanám a diszkoszhal megnevezést, mert ugyanakkor ez a sügérféle nem hurcolja az ivadékokat a szájüregében. |
Oldalszám: 126. |
Témakör, téma |
Az állatok szaporodása |
Javítandó rész |
„Hasonló kapcsolat a közös vadászat alkalmával időleges csoportot alkotó farkashorda vagy a telelésre egy helyre húzódó denevérek csapata is. Az időleges tömörülések nyitott közösségek.” |
Javítás |
„Hasonló kapcsolat a telelésre egy helyre húzódó denevérek csapata is. Az időleges tömörülések nyitott közösségek.” |
Indoklás |
A farkasfalka egyáltalán nem jó példa az ideiglenes aggregációra, de még csak a nyitott közösségre sem. A farkasfalka funkcionálisan egy kibővített nagycsalád, igen komplex belső viszonyokkal, melynek a tagjai nem fluktuálnak egykönnyen. |
Ajánlott szakirodalom |
https://www.wolfworlds.com/wolf-social-structure/ |
Oldalszám: 126. |
Témakör, téma |
Az állatok szaporodása |
Javítandó rész |
„A küzdelem az állati agresszió egyik menyilvánulása, amely csak saját fajtárssal szemben értelmezhatő..” |
Javítás |
„A küzdelem az állati agresszió egyik megnyilvánulása, amely a két fél között többnyire valamely erőforrás birtoklásáért zajlik.” |
Indoklás |
Az állati agresszió ritkábban ugyan, de különböző fajok egyedei között is történhet (pl. egy téli madáretetőnél). Sokkal lényegesebb megemlíteni azt, hogy az agresszió erőforrás-kompetíció során szokott fellépni. |
Ajánlott szakirodalom |
Huntingford, F. A. (1976). The relationship between inter-and intra-specific aggression. Animal Behaviour, 24(3), 485-497. |
Oldalszám: 128. |
Témakör, téma |
Az állatok szaporodása |
Javítandó rész |
„Készíts ki előadást Konrad Lorenz életéről és munkásságáról!.” |
Javítás |
„Készíts kiselőadást Konrad Lorenz életéről és munkásságáról!.” |
Indoklás |
Egyszerű elírás. |